dimarts, 8 de juny del 2010

Principals reformes en la Llei de Seguretat Viària

El passat 24 de maig va entrar en vigor la reforma de la Llei de Seguretat Viària. Aquí tractarem els canvis més destacats d'aquesta reforma, la novetat més popular de la qual, és que s'han suprimit les retirades temporals del permís de conducció en via administrativa, a partir de la Reforma tan sols es pot retirar el permís per la via judicial

Abans de la Reforma, l'import de les sancions podia variar en funció de l'Administració que ens denunciava i el lloc on es cometia la infracció. Amb la modificació de la Llei s'unifiquen els criteris a l'hora de posar les sancions i es fixa la quantia en funció de la qualificació de la infracció. Si la infracció és lleu es fixa una quantia de fins a 100 euros de multa, si es qualifica greu es fixa en 200 euros i si fos molt greu, en 500 euros. Ara bé, aquest import es podrà veure incrementat en un 30% en funció dels antecedents de l'infractor o el perill potencial creat.

Pel que fa al que es refereix al procediment sancionador, s'amplia la bonificació a un 50%, però es redueix el termini per pagar amb bonificació a 15 dies naturals. A més el pagament amb bonificació passa a implicar la renúncia a efectuar legacions perquè suposa un reconeixement de la infracció, pel que una vegada abonada el ciutadà perd el seu dret a recórrer.

En cas d'interposar al.legacions en els 15 dies naturals (abans hàbils) següents a la notificació, si aquestes són desestimades el conductor haurà d'abonar l'import total de la sanció i es podrà interposar un recurs de reposició legant defecte de forma. Si aquest defecte de forma és acceptat per l'administració, aquesta retornarà el conductor sancionat l'import íntegre de la sanció més els interessos. Una vegada ferma la sanció, el seu termini de prescripció passa a ser de 4 anys, no d'un com fins ara.



En el cas que l'interessat no aboni la multa amb bonificació ni faci legacions, la sanció es farà efectiva directament transcorreguts 30 dies naturals des de la notificació de la denúncia i es redueix el termini de prescripció de les infraccions qualificades com a molt greus, que passa a ser de 6 mesos (abans 1 any).

Amb aquestes mesures es pretén incentivar el pagament de les sancions i agilitzar el tràmit de l'expedient sancionador reduint terminis i tràmits.



Una altra mesura tendent a agilitzar el tràmit és la creació del domicili virtual (adreça electrònica vial), obligatori per a les persones jurídiques i voluntari per a les persones físiques.El domicili virtual passa a substituir el domicili físic a efectes de notificacions, tant en relació amb les denúncies com per a qualsevol comunicació que sigui d'interès per al ciutadà, com ara la caducitat de la inspecció tècnica de vehicles, del permís de conducció, etc

També es preveu la creació del Tauler edictal de Sancions de Trànsit on es podran consultar les denúncies que hi hagi en tràmit amb independència de l'Administració denunciant i del lloc de la presumpta infracció. Aquí també es publicaran les sancions que no s'hagin pogut notificar a l'interessat després de dos intents.

Pel que fa a les infraccions, ara, només comportaran retirada de punts les infraccions que afecten la seguretat viària. Per exemple, sancions per mal estacionament no comportaran retirada de punts. Tampoc comporta retirada de punts el circular sense l'enllumenat reglamentari o amb l'enllumenat no adequat. En relació al permís de conduir per punts, amb la nova Llei, el fer un curs de recuperació parcial de punts permet recuperar fins a un màxim de 6 punts en lloc de 4, com venia sent fins ara.

S'endureix la sanció per utilitzar mecanismes destinats a eludir la vigilància i el control del trànsit, que passa a ser una infracció molt greu, i se sanciona amb 6.000 € el conduir un vehicle que porti instal lat un inhibidor de radars o un altre mecanisme encaminat a interferir en el correcte funcionament dels sistemes de vigilància del trànsit. S'estableix expressament també la responsabilitat del conductor en cas de transportar passatgers que no arribin a l'edat mínima exigida quan no utilitzen els dispositius de retenció infantil (excepte conductors professionals que es dediquen al transport públic a tercers).

S'agreuja la responsabilitat del titular del vehicle en matèria sancionadora. Per començar, el incomplir amb l'obligació d'identificar el conductor d'una infracció greu o molt greu es sancionarà amb un import del triple de la sanció original. A més se li imposa el deure de conèixer si el conductor del vehicle del qual és titular disposa del permís de circulació per poder conduir-i se li prohibeix tenir la possibilitat de permís de circulació en cas d'haver 4 sancions fermes greus o molt greus impagades, excepte per tramitar la baixa temporal o definitiva del vehicle.

La reforma també preveu la possibilitat que el titular del vehicle pugui notificar al Registre de Vehicles la identitat del conductor habitual del mateix perquè en cas d'infracció la denúncia no es pugui notificar a l'acte, sigui notificada directament al conductor habitual que figuri

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada